Изложба дигитална графика
- Куратор: Илиян Урумов
- Представяне и анализ: Петер Цанев
- Откриване: 12.09.2022 (понеделник) от 18.00 ч.
- Автори /по азбучен ред/:
Снежина БИСЕРОВА, Ваня ВЪЛКОВА, Регина ДАЛКАЛЪЧЕВА, Цвета ПЕТРОВА, Десислава ХРИСТОВА, Мариана ЯНКОВА, Диян АНГЕЛОВ, Георги ГЕОРГИЕВ, Веселин ДАМЯНОВ – ВЕС, Александър ДОЙЧИНОВ, Николай ДЕВНЕНСКИ, Онник КАРАНФИЛЯН, Слав НЕДЕВ, J. PANK, Радослав ПЕНЧЕВ, Филип ПОПОВ, Росен СТАНОЕВ, Светлозар СТОЯНОВ – СВЕСТО, Илиян УРУМОВ, Буян ФИЛЧЕВ.
„Та кой е сънувал всичко това?“ пита черното си коте Алиса, след като се е завърнала от огледалния свят. Неслучайна аналогия с паралелните реалности на всеки от нас, както и препратка към черно-бялата шахматна дъска. Магичните и алогични неща, които се случват зад сребърната повърхност, са отражение на съновиденията ни, на разчупеното въображение у всеки творец. От друга страна, дигиталната графика може да бъде тълкувана като пътуване отвъд конвенционалните форми на печат. Като фантазна изобразителна среда, в която инструментите са извън физическата сфера и съответстват на илюзиите без ограничения.
Тук е мястото да се отбележи, че посланията на графичните творби, създадени по виртуален начин, са също толкова силни, колкото са при гравюрата, офорта, литографията, сухата игла, сериграфията… А техническите възможности за репродуциране и разнообразието на медии нарастват прогресивно с годините.
Затваряйки ремарката, нека си припомним факта, че графичното (и не само) изкуство се подчинява на няколко компонента: подхода, фантазията, играта и математиката. Тук отново в подкрепа на нашите парчета огледална реалност любезно се отзовава другият план в романа на Луис Карол – шахматната дъска. Еманация на черното и бялото, тоест на контраста, на четливостта, на знаковия образ. Особените светове, които си съчиняваме и на които придаваме плът, вещественост. Принципът на неопределеност във всяка игра и незадължителност тя да бъде спечелена, но все пак красиво изиграна. Изчисленията, които правим от зрънцето идея до убедителното ѝ разгръщане пред публика, могат да се обяснят с една дума: архитектоника. Внимателно подреден хаос от чувства, подплатен с много лична за всеки автор деликатност.
Поканени сме изначално да преминем през мамещото огледало и да прекосим всички квадрати на нашата графична партия шах. Но задължително наобратно, нали? Защото, ако не обърнем гледната точка, как ще разберем кой е сънувал всичко това?
Илиян УРУМОВ
Повече информация:
Computer Generated Design (изписва се CGD, отбелязва се лимитирания й тираж) е графичен термин за изписване на дигитално създадени произведения, официално приет от гилдията през 2002 г. Дотогава тази техника, възникнала през 90-те години на XX в., е била кръстена CAD (Computer Added Design). Ето и кратко описание на английски език (чрез страницата http://hollar.cz/):
Digital technology has made, and is still making, rapid progress and there is a wide range of creative processes which the computer allows. However, only a simple division into original and reproductive process was retained even if perhaps in a few years’ time it will have to be revised. “Computer generated design” is to be understood as an original design created by the artist with digital technology. It may use elements (scanned, for example) which were not entirely created by the artist himself, but the design and composition are overridingly original. It was noted that in this specific field, the signature of the artist on the print is of particular importance to confirm the originality of the work.
Има подвидове в зависимост от начина на спекулация с техниката и технологичните похвати, използвани от авторите. Например – Р, Р5, Р6, Р7, Р9, а за генерирана репродукция се изписва CRD (сверка отново с XXIX Congress, Frederikshavn DK, 2002).
В България този формат навлезе, разбира се, по-късно както обикновено, но при условие че вече е широко застъпен на графичните форуми и конкурсните изложби в цялата страна, е добре приет и от СБХ.
Ограниченият брой автори, върху които сме се фокусирали, и малкото, но стойностни произведения, които са представени, са съобразени с пространството на галерия-книжарница „СОФИЯ ПРЕС“.
Представените творби са отпечатани на разнообразни медии, също така има и видео-инсталации в подкрепа на някои от творбите, присъстват арт книги, вписващи се хармонично в двойната функция на галерия-книжарницата. След изложбата ще бъде създаден каталог, който ще представим подходящо.
Целта на тази изложба, освен представяне на широк спектър дигитални художници, е тя да бъде повод за разговор относно CGD и да сложи началото на подобен род събития, които постепенно да разширят кръгозора в тази посока и да се прокара път към периодичен форум, даващ възможност на повече автори, работещи в сферата на цифровите графични технологии, да представят творбите си пълноценно в едно обозримо бъдеще.